Årsberetning for 2023-24
Organisationsbestyrelsens årsberetning fremlagt på repræsentantskabsmødet den 20. november 2024
Beretning 1. juli 2023 - 30. juni 2024
Tak for jeres engagement og støtte i boligorganisationens mange projekter og initiativer det seneste år. Tingene står aldrig stille her i Boligselskabet Friheden, og i år er ingen undtagelse, hvor vi blandt andet har måttet lukke det gamle ejendomskontor, selskabslokalet Oasen og klublokalerne. Alt dette for at sikre en hverdag med styr på tingene, gode muligheder for fællesskab og trivsel samt byggeprojekter for at fremtidssikre vores bygninger.
Lukning af det gamle ejendomskontor
I slutningen af 2023 blev organisationsbestyrelsen orienteret om tilstanden af ejendomskontoret på Hvidovrevej 355. Der var udpræget slitage og skader i hele ejendomskontorets bygning. Blandt andet betød dette store problemer med rotter i dele af ejendomskontoret, som gjorde, at servicepersonalet blev flyttet ud i en skurvogn.
Organisationsbestyrelsen vedtog, at ejendomskontoret skulle lukkes. Det blev også besluttet, at det ikke skulle gendannes, da det ikke er muligt at bygge nyt på grunden, da afstanden til fortidsmindet, Simonshøj, skal overholdes – i stedet skal der bygges et helt nyt.
Midlertidigt ejendomskontor – lukning af Oasen
Da ejendomskontoret og driftspersonale akut manglede en fast base for arbejde og beboerbehandling, er der blevet etableret ejendomskontor i beboerlokalet Oasens tidligere lokaler i Højhuset, afdeling Friheden VI på Strandmarksvej 18, 1. sal. Mødelokaler til brug for afdelings- og organisationsbestyrelsen er fortsat i modsatte ende af bygningen, Strandmarksvej 16, 1. sal.
Alle medarbejdere er glade for at være flyttet over på det nye ejendomskontor på Strandmarksvej 18, 1. sal. Det fungerer godt, og det giver en god stemning, at personalet er blevet mere samlet og har fået bedre arbejdsforhold.
Fremtidens ejendomskontor
Det er besluttet, at der skal ligge et nyt ejendomskontor mere centralt placeret i afdelingen Friheden I. Fordelen ved dette er blandt andet, at der ikke længere skal tages hensyn til gravhøjen, Simonshøj, som er et fredet fortidsminde. Den nuværende materielgård bibeholdes til den mindre maskinpark, og det tidligere ejendomskontor er ved at blive ombygget til at kunne rumme beboeraktiviteter.
KAB har nu udpeget en projektleder til at varetage byggeprojektet. Der blev medio maj 2024 afholdt et indledende præsentationsmøde med projektleder. Der arbejdes nu på en opstart af sagen, hvor der vil blive afholdt et indledende møde med hele organisationsbestyrelsen. Her vil projektets indhold blive drøftet nærmere.
Lukning af klublokaler
I december 2023 blev der foretaget en risikogennemgang af brandsikkerheden i Friheden I og Friheden VI. Flere brandsikkerhedsproblemer blev opdaget, hvilket førte til lukning af fire kælderlokaler. Efter en ny gennemgang i december 2023 blev det konstateret, at det på sigt er muligt at genåbne kælderlokalet i afdeling Friheden VI, mens det ikke er muligt at genåbne de tre kælderlokaler i afdeling Friheden I. Der blev overvejet midlertidige løsninger, herunder brug af det tidligere ejendomskontor. Udgifterne til de nødvendige reparationer blev anslået til 250.000 kroner, som dækkes af dispositionsfonden. Det tidligere ejendomskontor på Hvidovrevej 355 er ved at blive ombygget til beboeraktiviteter.
Vedtagelse af strategi 2030
I marts 2024 blev Strategi 2030 vedtaget af organisationsbestyrelsen og sendt til vedtagelse på årets repræsentantskabsmøde i november 2024.
Boligselskabet Frihedens Strategi 2030 er formuleret, så den giver klar retning og vision for alle. Dens mål er at tegne en detaljeret plan, der viser, hvem der gør hvad og hvornår, hvilket sikrer, at vi alle arbejder mod de samme mål. De årlige handlinger bliver nøje prioriteret, så vi kan nå vores mål effektivt, men samtidig fleksibelt og realistisk, så vi kan tilpasse os ændringer og udfordringer. Alt dette gør Strategi 2030 både stærk og gennemførlig.
Opnormering og omfordeling af medarbejderressourcer på ejendomskontoret
I løbet af efteråret 2024 er der blevet ansat to nye driftskonsulenter på ejendomskontoret. Grunden til dette er, at der er mange store opgaver, der kræver handling, og som ligger ud over den daglige drift. Dette er gjort for at sikre, at Boligselskabet Friheden kan opretholde en stabil drift og samtidig håndtere projekter af mere komplekse og ressourcekrævende art. Den nye bemanding vil også hjælpe med at effektivisere og forbedre serviceniveauet for beboerne. For at finansiere dette er servicelederfunktionen blevet nedlagt.
Social vicevært
Da stillingen som beboerrådgiver blev ledig, blev det i efteråret 2023 besluttet at omdanne stillingsfunktionen fra beboerrådgiver til social vicevært. Dette betyder, at de brede fællesskabsorienterede funktioner, der hidtil har ligget i beboerrådgiverfunktionen (årstidsfester og lignende samarbejdsprojekter med afdelingsbestyrelsen) er blevet fjernet fra stillingen. Fordelen ved en social vicevært er, at det er muligt at tilbyde hurtig og effektiv støtte til beboere i udsatte situationer. Den sociale vicevært fungerer blandt andet som brobygger til kommunen og andre myndigheder, hvilket sikrer, at beboerne kan få den nødvendige hjælp. Derudover hjælper den sociale vicevært med at løse nabokonflikter og andre praktiske problemer, hvilket kan være med til at forbedre det generelle miljø i boligområdet. Ved at have en social vicevært tæt knyttet til den lokale drift, opnås synergieffekter, der gør det muligt at reagere hurtigt og effektivt på beboernes behov. Dette er med til at skabe et tryggere og mere støttende boligmiljø for alle.
Havefacader i Afdeling I, blok 7, 8 og 10
Udførelsen af havefacader er i fuld gang, med start primo marts 2024. Der har i foråret været arbejdet på blok 8, i løbet af sommer og efterår blok 7, og der afsluttes med blok 10. Forventet afslutning i november 2024. Alt er foregået planmæssigt, og det bliver godt, at helhedsplanen, for afdeling Friheden I, endelig kan blive afsluttet.
Renoveringsprojekt i Højhuset, afdeling Friheden VI
Der foregår endnu forundersøgelser i afdeling Friheden VI. I år har der været foretaget statiske beregninger af undergrunden. Der afventes tilstandsrapporter og økonomiske forslag, estimat på omlægning af installationer på tag samt løsningsforslag. Det forventes, at tilstandsrapporterne er færdigudarbejdet i løbet af efteråret 2024. Efterfølgende skal rapporter og de økonomiske forslag gennemgås. Der skal ligeledes udarbejdes en helhedsplan for afdeling Friheden VI.
Nyt fælleshus i afdeling 40-11 Langhusene
Der har været afsøgt mulighed for at etablere et nyt fælleshus i AlmenBolig+ afdelingen Langhusene. Desværre er der ikke tilstrækkelig friværdi til at optage et realkreditlån til projektet. I løbet af foråret er det blevet undersøgt, om Hvidovre Kommune vil yde kommunal garanti til projektets finansiering. Dette har desværre vist sig ikke at være en mulighed. Sagen er derfor foreløbigt henlagt og kan forsøges genoptaget om cirka fire år.
Husstandsomdeling af materiale og en relancering af app’en Mig og min bolig
I løbet af foråret 2024 har ejendomskontoret husstandsomdelt informationsmateriale ift. relancering af appen ”Mig og Min Bolig”. Håbet har været, at det får flere beboere til at benytte appen. På ”Mig og Min Bolig” kan man finde sine huslejeoplysninger, vaskeriforbrug, links til videoer vedrørende småreparationer i boligen, husorden, referater, vedligeholdelsesreglement etc.
Hjemløseindsatsen
Hvidovre Kommune har søgt puljemidler fra Social- og Boligstyrelsen til støtte til hjemløse, som ønsker en fast bolig. Der vil være støtte fra kommunens side til de personer, der får anvist en bolig. Der vil blive anvist hjemløse til alle boligselskaber i Hvidovre Kommune, da minimumsbeløbet er hævet fra 4.000 til 5.000 kr.
Der kan udpeges boliger indtil udgangen af 2025.
Stadig mulighed for feriebytte
Boligselskabet Friheden har forlænget ferieboligbytteordningen, der giver beboere mulighed for en gang om året i maksimalt tre uger at kunne feriebytte deres bolig.
Beboeren må ikke have overskud på feriebytningen af deres bolig.
KAB skal godkende en ansøgning fra beboeren, inden feriebytningsudlejningen begynder. Vejledningen kan findes på KAB’s hjemmeside.
Forlængelse af lejemål til Forælder Fonden
Boligselskabet Friheden har godkendt en femårig forlængelse af boligselskabets lejemål under Forælder Fonden. Forælder Fonden lejer en lejlighed af Boligselskabet Friheden, og kan uddele den til trængende enlige forældre.
Sommerophold
Igen i år har KAB-Fællesskabet afholdt sommerophold, både for familier, hvor børn og voksne har fået mulighed for at holde ferie på trods af økonomiske udfordringer, og for seniorer, hvor der både er tilskud fra KAB og en egenbetaling. I år har turen gået til Hasle Ferieby på Bornholm. Der deltog to beboere på seniorophold, og hele 12 på familieopholdet. Dette er over dobbelt så mange deltagere som sidste år, og vi håber at folk igen i 2025 vil benytte sig af muligheden for at holde sommerferie med KAB.
Organisationsbestyrelsens sammensætning
Marianne Salomonsen Formand |
På valg 2024 |
Friheden I |
Lars Nordfred Simonsen Næstformand |
På valg 2025 |
Langhusene |
Alexander Solomon Medlem |
På valg 2025 |
Friheden I |
Beth Hørsted Medlem |
På valg 2024 |
Friheden I |
Britta Christensen Medlem |
På valg 2025 |
Friheden I |
Lis Wexøe Rasmussen Medlem |
På valg 2024 |
Friheden I |
Christian Thode Medlem |
På valg 2025 |
Friheden VI |
Randi Outzen Medlem |
På valg 2024 |
Lille Friheden |
Dennis Tipsmark Lykke Medlem |
På valg 2025 |
Langhusene |
Richard Taube |
På valg 2025 |
Valgt af medarbejderne som observatør |
Organisationsbestyrelsen har afholdt tre ordinære og tre ekstraordinære bestyrelsesmøder i 2023-24. Der har desuden været et strategiseminar for organisationsbestyrelsen, afdelingsmøde for Friheden I, VI og Lille Friheden, afdelingsmøde for Langhusene samt et ordinært repræsentantskabsmøde. Formandskabet i organisationsbestyrelsen holder løbende møder med KAB.
Boligselskabet Friheden
Vi har foruden en børneinstitution to boligafdelinger fra 1960’erne og to boligafdelinger, der er bygget efter 2000. I forbindelse med renoveringen i Friheden I har vi lagt i alt 32 lejligheder sammen til 16 stk. hhv. fire- og femværelseslejligheder. Vi besluttede i 2018 at ommærke 28 lejligheder til ungdomsboliger, hvoraf de første 27 er ommærket og udlejet. Hvidovre Kommune har anvisningsretten til ungdomsboligerne.
Der er i alt 1.423 boliger:
1.154 lejligheder, heraf 27 ungdomsboliger i Friheden I
48 lejligheder i højhuset i Friheden VI
21 ungdoms- og 75 ældreboliger i Lille Friheden
125 AlmenBolig+ rækkehuse i Langhusene
Tak for indsatsen
Organisationsbestyrelsen sender en stor tak til de ansatte på ejendomskontoret, og til afdelingsbestyrelserne for deres store arbejde, som de lægger i det frivillige arbejde. Tak til følgegrupperne for Friheden I og Friheden VI og til alle øvrige beboere, som har ydet en uvurderlig frivillig indsats for, at Boligselskabet Friheden er et godt sted at bo.